Zwalczanie efektu jo-jo

Efekt jo-jo co to takiego?

Efekt jo-jo to skoki wagi ciała, polegające na tym, że raz ona spada a za chwilę rośnie, na dodatek często to co zrzucimy wraca do nas podwójnie. W bardzo drastycznej odmianie takie wahania mogą przekraczać nawet dziesięć procent.

Obecna sytuacja społeczeństwa.

Nadwaga oraz otyłość są poważnymi problemami z jakimi zmaga się współczesne społeczeństwo. Wiele osób decyduje się w związku z tym na przeróżne, czasem nawet bardzo drastyczne metody odchudzania, które łączą dodatkowo ze środkami farmakologicznymi, mającymi na celu zmniejszenie łaknienia, a tym samym wspomożenie naszego organizmu w pozbywaniu się zbędnych kilogramów. Jakby tego było mało nie cechuje nas cierpliwość i upartość w dążeniu do szczupłej sylwetki. Rezultaty chcemy widzieć natychmiast, a to z kolei jest dla nas zgubne.

Od czego zacząć odchudzanie.

Zapominamy o tym, że aby efekty diety były długotrwałe powinniśmy raz na zawsze zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe oraz tryb życia, zastępując leniuchowanie przed telewizorem na aktywność fizyczną. Tymczasem z reguły zaraz po zakończeniu diety i zrzuceniu kilku nadprogramowych kilogramów wracamy do starych przyzwyczajeń. Nic więc dziwnego, że po jakimś czasie (często zdecydowanie krótszym niż okres trwania diety) nadprogramowe kilogramy powracają, a zdarza się też, że z dodatkowym nadbagażem.

Efekt jo-jo

Wpływ na powstawanie efektu jo-jo ma przede wszystkim niewłaściwie stosowana dieta. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że z reguły każda dietę jakiej się podejmujemy traktujemy jako sposób na szybkie zmniejszenie masy ciała. Z dnia na dzień ograniczamy radykalnie ilość spożywanych kalorii, posiłki nie są odpowiednio zbilansowane i nie dostarczamy organizmowi niezbędnych składników. Żadna dieta, która jest dobrze stosowana nie daje natychmiastowych rezultatów. To, że początkowo szybko tracimy wagę jest związane z tym, że nasz organizm w tym czasie traci wodę, później kiedy zaczyna spalać kalorie ta utrata wagi jest znacznie powolniejsza. Często właśnie w tym momencie, zamiast zacisnąć zęby i przetrwać, rezygnujemy. Efekt jo-jo to nie jest tylko i wyłącznie coś co widzimy gołym okiem na skali wagi. Takie skoki masy ciała mają także wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim wpływają one na zwiększenie ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową, a nawet wzrasta przez to umieralność. Ponadto możemy mieć także problemy z metabolizmem.Pamiętajmy też, że rezultatem efektu jo-jo może być otyłość, a stad już nie daleko do innych schorzeń z nią związanych. Nie jest tak, że jesteśmy bezsilni wobec tego zjawiska.

Rady w pigułce.

Pierwsze i najważniejsze co możemy zrobić to stosować racjonalną dietę (najlepiej po konsultacji ze specjalistą) podczas, której będziemy chudli pomału, ale sukcesywnie około pół do jednego kilograma tygodniowo. Spożywanie dziennej dawki kalorii ograniczmy o mniej więcej czterysta kalorii. Istotne jest też także to, aby dietę połączyć z jakąś formą aktywności fizycznej, na przykład ćwiczenia wykonywane co drugi dzień po trzydzieści minut. Postarajmy się uniknąć niezdrowych przekąsek i podjadania między posiłkami. Jeśli chcemy skutecznie schudnąć to jednak nie decydujmy się na diety jednoskładnikowe, czy też głodówki, gdyż te metody są bardzo radykalne i nie przynoszą długoterminowych efektów.

Brak komentarzy. Dodaj swoją opinie.

Zostaw swój komentarz

You must be logged in to post a comment.