Zdrowa dieta – tłuszcze zwierzęce i roślinne

Jednych z głównych składników odżywczych w naszej diecie są tłuszcze. Tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz są głównym źródłem energii. Zawierają dwa razy więcej kalorii niż węglowodany i białka, tłuszcz wykorzystywany jest do tworzenia zapasów oraz do natychmiastowego wytworzenia energii.

Tłuszcze w diecie mogą być pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, zarówno ich brak, jak i nadmiar mogą być przyczyną problemów zdrowotnych. Tłuszcze chronią organizm przed nadmierną utratą ciepła, zapewniają energię do działania oraz tworzą materiał zapasowy (odkładający się w tkance tłuszczowej) wykorzystywany w przypadku dłuższej przerwy pomiędzy posiłkami. Tłuszcz ułatwia wchłanianie rozpuszczalnych w nich witamin i zapewnia właściwą pracę narządów wewnętrznych.

Tłuszcze roślinne – właściwości

Tłuszcze roślinne pozyskiwane są z nasion lub owoców roślin oleistych. Surowe lub rafinowane (pozbawione zbędnych składników) wykorzystywane są w przemyśle spożywczym i gospodarstwach domowych do przyrządzania posiłków. Temperatura topnienia tłuszczy roślinnych zależna jest od ich rodzaju i zawartości kwasów tłuszczowych. Surowcem do pozyskiwania tłuszczów roślinnych są m. in. słonecznik, soja, winogrona, orzeszki arachidowe, rzepak, kukurydza, soja, oliwki, palma kokosowa i oleista. Oleje tłoczone są na zimno lub na gorąco – metoda tłoczenia ma wpływ na ich skład i właściwości.

Polecane oleje roślinne:

Olej lniany – tłoczony na zimno zawiera cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, stosowany przy problemach z żołądkiem łagodzi objawy i działa korzystnie na układ trawienny. Olej może być stosowany do sałatek, surówek i potraw na zimno. Olej nie powinien być stosowany do potraw na gorąco z uwagi na wrażliwość na wysokie temperatury. Olej może być używany także jako kosmetyk do suchej wrażliwej i alergicznej skóry – natłuszcza, nawilża i łagodzi podrażnienia.

Olej rzepakowy – tłoczony na zimno zawiera witaminy (A, E, K, D2). Olej znany jest ze swoich właściwości prozdrowotnych, zawiera niezbędne kwasy nienasycone. Nazywany oliwą północy jest cennym składnikiem diety, olej wykorzystywany jest też często jako jeden ze składników w kosmetyków naturalnych.

Olej z orzechów włoskich – tłoczony na zimno zawiera kwasy omega-3 i omega-6. Olej działa prozdrowotnie, zalecany przy kłopotach z sercem obniża ciśnienie i działa przeciwzapalnie i przeciwstresowo. Korzystnie działa na skórę, układ pokarmowy. Olej polecany jest osobom uczącym się, pobudza umysł i pomaga w koncentracji.

Olej z soi – wykorzystywany jest zarówno w kuchni, jak i przemyśle kosmetycznym. Właściwości prozdrowotne oleju sprawiają, że jest on coraz bardziej popularny. Olej zawiera kwasy omega-3 i omega-6, wzmacnia odporność organizmu i zapobiega chorobom serca.

Olej pszeniczny – zawiera duże ilości witaminy E i jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Olej spowalnia procesy starzenia, wzmacnia naczynia krwionośne i korzystnie działa na serce. Stosowany w kosmetyce zapobiega wypadaniu włosów, poprawia napięcie skóry i pomaga przy oparzeniach słonecznych.

Tłuszcze zwierzęce – właściwości

Tłuszcze uzyskiwane są z tkanki tłuszczowej zwierząt znajdującej się pod skórą oraz z mleka. Tłuszcze zwierzęce to grupa kwasów nasyconych, są źródłem energii oraz ułatwiają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Tłuszcze zwierzęce powinny być spożywane w umiarkowany sposób. Nadmiar tłuszczy zwierzęcych w diecie może prowadzić do otyłości, chorób serca i miażdżycy.

Tłuszcze zwierzęce powinny być spożywane w zależności od zapotrzebowania organizmu na energię. Źródłem zdrowych tłuszczy zwierzęcych są ryby morskie, zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminy A, D, i E. Tłuszcze zwierzęce takie jak: masło, smalec, słonina dostarczają dużej ilości energii – jednak spożywane w nadmiarze mogą być przyczyną wielu chorób.

Brak komentarzy. Dodaj swoją opinie.

Zostaw swój komentarz

You must be logged in to post a comment.