Kofeina

Kofeina – wszystko, co warto o niej wiedzieć

Kofeina to najbardziej popularna substancja, która wykazuje właściwości pobudzające. Występuje w ziarnach kawy czy kakaowca, a także w liściach herbaty, owocach guarany oraz orzeszkach cola. Kofeina pobudza ośrodkowy układ nerwowy oraz przyspiesza czynność serca, a oprócz tego poprawia koncentrację, przyspiesza procesy przemiany materii, a także łagodzi objawy migreny.

Kofeina w kawie i herbacie

Kubek kawy o pojemności 200 ml zawiera od 70 do 150 mg kofeiny (dokładna wartość zależy od ilości kawy). Kawa parzona dostarcza więcej kofeiny organizmowi niż kawa rozpuszczalna. Pobudzające działanie kawy, pojawia się około godziny od spożycia, wówczas we krwi występuje najwyższe stężenie kofeiny.

W herbacie znajduje się dużo mniej kofeiny, aniżeli w kawie. W 200 – mililitrowym kubku czarnej herbaty znajduje się od 50 do 80 mg kofeiny, natomiast w kubku zielonej herbaty o takiej samej pojemności średnio 20 – 50 mg.

Kofeina – przedawkowanie, dawka śmiertelna, uzależnienie

Dorosła osoba nie powinna przekraczać spożycia 300 mg kofeiny dziennie. Jest to ilość bezpieczna dla ludzkiego zdrowia. Za przedawkowanie uznaje się dostarczenie organizmowi powyżej 500 mg kofeiny w ciągu doby. Z kolei, po przyjęciu powyżej 2000 mg kofeiny mamy do czynieniem z zatruciem, wówczas mogą pojawić się objawy takie jak: zawroty głowy, drgawki, rozkojarzenie, problemy z koncentracją czy nerwowość.

Śmiertelną dawkę kofeiny oblicza się według wzoru – 150 mg kofeiny na 1 kg masy ciała.

Od kofeiny można się uzależnić. Wskazuje się, że u osób, które regularnie przyjmują kofeinę w dużych ilościach, tj. około 500 mg na dobę pojawiają się objawy uzależnienia, które są bardzo podobne do objawów nerwicy lękowej. Pojawiają się przede wszystkim wahania nastroju i problemy ze snem, a także stany lękowe, niepokój, bóle głowy czy szybsze bicie serca.

Kofeina a nadciśnienie

Kofeina podnosi ciśnienie krwi, jednak spożywanie produktów z kofeiną w rozsądnych ilościach, nie ma wpływu na rozwój nadciśnienia tętniczego. Z kolei osoby, które zmagają się z nadciśnieniem nie muszą całkowicie rezygnować z porannej kawy. Wypicie 1 – 2 filiżanek dziennie tego napoju nie wywołuje negatywnych skutków, jednak nadciśnieniowcy nie powinni przekraczać tej dawki.

Brak komentarzy. Dodaj swoją opinie.

Zostaw swój komentarz

You must be logged in to post a comment.